Miran Tomičić, OctopusInk, dizajner i kreativni direktor iza vizualnog identiteta udruge Lead.You

Miran Tomičić, dizajner i kreativni direktor s 25 godina iskustva u marketinškoj industriji, osnivač je i vlasnik Octopus Ink-a, specijalizirane agencije za branding koja stvara jedinstvenu komunikaciju brendova. Njegova sposobnost da spoji stratešku viziju i inovativan dizajn posebno dolazi do izražaja kroz stvaranje vizualnog identiteta za našu udrugu Lead.You koja svoju prepoznatljivost ‘duguje’ i njegovom kreativnom rješenju našeg logotipa, ali i cijelog vizualnog storytellinga. Tijekom svoje bogate karijere, proveo je 14 godina kao kreativni direktor u agenciji Bruketa&Žinić, jednoj od vodećih reklamnih agencija u Hrvatskoj, nakon čega je osnovao vlastitu branding agenciju Octopus Ink. Prije toga, radio je u agenciji Grey Zagreb, stječući široko iskustvo na poslovima grafičkog dizajnera, art direktora i kreativnog direktora. Diplomirao je grafički dizajn na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Njegova stručnost obuhvaća planiranje, kreiranje, produkciju i vođenje marketinških projekata, s posebnim naglaskom na stvaranje novih identiteta brendova.

Tijekom karijere radio je s mnogim značajnim klijentima poput Adris grupe, Karlovačke pivovare, VIP-a, Badela, Maistra, Podravke, Kraša, Valamara i drugih. Njegov rad prepoznat je i nagrađen prestižnim nagradama poput Red Dot-a, Art Directors Club New York-a, Pentawards-a, IdejeX i mnogih drugih. Filozofija Octopus Ink-a odražava Miranov strateški i kreativni pristup: pružanje cjelovitih branding rješenja temeljenih na strateškim smjernicama. Agencija se fokusira na stvaranje integrirane komunikacije, pametnog dizajna i digitalnih rješenja koja pomažu brendovima da pronađu svoj jedinstveni glas. Kroz Octopus Ink, Miran nastavlja oblikovati svijet brandinga inovativnim idejama i vrhunskom izvedbom.

S Miranom smo razgovarali o stvaranju svevremenskog vizualnog identitea, kreativnom izričaju koji je usklađen s potrebama brendova i klijenata te – što ga je vodilo u stvaranju identiteta naše udruge Lead.You. 

‘Važno je da dizajn bude usklađen s brendom, njegovim vrijednostima i arhitekturom. On mora, doslovno na prvi pogled, ispričati priču’

Miran Tomič

Kada govorimo o dobro osmišljenom vizualnom identitetu, smatram da je prije svega potrebno zadovoljiti jedan važan kriterij, a to je da dizajn bude kvalitetan i zanimljiv. Dizajn je gotovo uvijek, a naročito u slučaju kada govorimo o product dizajnu, prvi kontakt između kupca/korisnika i proizvoda/usluge. Zato je važno da on bude usklađen s brendom, njegovim vrijednostima i arhitekturom. On mora, doslovno na prvi pogled, ispričati priču. A takav dizajn može nastati isključivo iz sustavnog rada te na temelju analitičkog i strateškog pristupa. Rekao bih da je on rezultat konceptualnog promišljanja.

Dobro osmišljen vizualni identitet ima još nekoliko važnih karakteristika koje ga čine prepoznatljivim, dosljednim i relevantnim za ciljnu publiku. Prepoznatljivost omogućava razlikovanje od konkurencije, a uključuje originalni logotip, tipografiju, paletu boja i druge elemente dizajna koji stvaraju jedinstveni vizualni jezik. Svi elementi vizualnog identiteta moraju biti dosljedni u cjelokupnoj komunikaciji i u svim kanalima (od pakiranja proizvoda, preko web stranica, do reklama i društvenih mreža). Dosljednost pomaže u izgradnji povjerenja i prepoznatljivosti brenda.

Vizualni identitet treba biti funkcionalan i prilagodljiv različitim formatima i medijima (print, digital, TV, društvene mreže itd.). To znači da logotip i ostali vizualni elementi moraju izgledati dobro u različitim veličinama i na različitim površinama. Dobro osmišljen vizualni identitet treba stvarati emocionalnu povezanost s ciljnom skupinom.

I na koncu, vizualni identitet treba biti usklađen s vrijednostima, misijom i tržišnim pozicioniranjem brenda. Osim toga, dobar vizualni identitet je jednostavan i lako razumljiv.

Kako je tekao proces stvaranja vizualnog identiteta za Lead.You? Na koji način on odražavao misiju i viziju udruge koja okuplja top menadžerice?

Lead.You je udruga koja okuplja vodeće hrvatske menadžerice i poduzetnice, istaknute žene iz poslovnog i društvenog života koje svojim iskustvom, znanjem, obrazovanjem, vještinama, ali i utjecajem žele povećati vidljivost i uključenost žena u biznisu. One su sjajno umrežene, međusobno se podržavaju, razmjenjuju iskustva, ali i mentoriraju svoje mlađe kolegice koje tek kroče poslovnim vodama za koje u javnosti postoji uvriježeno mišljenje da su prije svega rezervirane za muškarce. 

Sam proces stvaranja vizualnog identiteta za ovako visoko profiliranog i specifičnog klijenta uključivao je strateško promišljanje u nekoliko smjerova – razradili smo nekoliko komunikacijskih prijedloga – jedan kojega bismo mogli opisati kao korporativni, jedan nešto ženstveniji i jedan, hajdemo reći – razigraniji

Miran Tomičić

Svaki je prijedlog na svoj način odražavao misiju i viziju udruge, kao i specifičnosti ciljne skupine. Ovdje se nismo bavili samo pitanjem dizajniranja logotipa i odabira boja, već smo nastojali dubinski proniknuti u vrijednosti i ciljeve udruge te njihovo zrcaljenje kroz dizajn. 

Klijentice su se gotovo odmah odlučile za prvi, korporativno obojeni prijedlog koji je podrazumijevao glasnu, čvrstu tipografiju, uz nešto zaobljeni, mekši touch i jedinstvenu roza boju kojima se nedvosmisleno komunicira ženska energija i snaga. Osim toga, malo smo se poigrali riječima i slovima, pa se tako u imenu udruge – LEAD YOU, zapravo krije i riječ LADY koja prati tu našu crvenu nit storytellinga. 

S obzirom na ubrzan razvoj AI tehnologije u dizajnu, kako vidite budućnost vizualnog identiteta? Koliko je danas važna ljudska kreativnost u usporedbi s tehnologijom? Kako vidite savršeni omjer tehnologije i ljudskosti?

Munjeviti razvoj AI tehnologije svakako i u dizajnu otvara uzbudljive mogućnosti, ali također postavlja i izazove u balansiranju između ljudske kreativnosti i tehnologije. AI je već sada značajno utjecao na način na koji dizajneri pristupaju procesima, a taj trend će se vjerojatno samo ubrzati. Međutim, uvjeren sam kako ključ za svijetlu budućnost vizualnog identiteta leži u ravnoteži između tehnologije i ljudske kreativnosti.

AI u dizajnu definitivno omogućava bržu iteraciju, automatsko generiranje dizajnerskih elemenata (kao što su boje, tipografija i oblici) te bolje razumijevanje i analizu tržišta kroz podatke, što može ubrzati proces stvaranja i osigurati veću personalizaciju. Međutim, AI nikada neće moći potpuno zamijeniti ljudsku kreativnost u smislu društvenog i emocionalnog aspekta dizajna. Iako AI može generirati tehnički savršen dizajn, on ne posjeduje sposobnost razumijevanja dubokih ljudskih emocija, vrijednosti i kulturoloških konteksta na način na koji to može čovjek.

‘Dizajn nije matematički proces; to je umjetnost pričanja priče i stvaranja povezanosti s publikom, a to je nešto što AI još uvijek ne može potpuno replicirati. Ljudska kreativnost donosi autentičnost, intuiciju i emocionalnu dubinu, što su ključni aspekti kada se kreira snažan vizualni identitet koji rezonira s publikom’

Miran Tomičić

Pored toga, kreativni proces je duboko povezan s iskustvom, vrijednostima i osobnim uvidima dizajnera, što je teško kvantificirati ili replicirati u algoritmu. U ovom smislu, AI može biti alat koji unapređuje kreativni proces, ali ne zamjenjuje kreativnu sposobnost dizajnera da uoči suptilnosti koje čine dizajn jedinstvenim i relevantnim.

Kako usklađuješ osobni kreativni izraz s potrebama i očekivanjima klijenta?

Usuglašavanje osobnog kreativnog izraza s potrebama i očekivanjima klijenta jedan je od najvećih izazova u kreativnim industrijama, posebno u dizajnu. Važno je pronaći ravnotežu između vlastitog umjetničkog integriteta i zadovoljstva klijenta, a uspješan proces uključuje jasnu komunikaciju, razumijevanje ciljeva klijenta i sposobnost prilagodbe.

Tijekom inicijalnih razgovora s klijentom, od ključne je važnosti postaviti temelje za otvorenu i transparentnu komunikaciju. Ona bi trebala biti dvosmjerna – ako klijent ima specifične zahtjeve, važno je postaviti pitanja koja će vas usmjeriti prema jasno definiranom rješenju.  Kreativni proces zahtijeva određenu slobodu, ali u isto vrijeme morate biti spremni prilagoditi svoje ideje kako biste zadovoljili klijentove potrebe. U samom procesu, za mene je uvijek presudna argumentacija kojom “branim” svoje ideje i njihov fit klijentovim potrebama. Osim toga, duboko vjerujem u strateški pristup, istraživanje i planiranje u dizajnu. Dobre priče se projektiraju, a ne vade se iz prsta. 

Danas je sve vizualno, svi smo na neki način kreatori storytellinga naših života, usluga, privatnog i poslovnog života. Što smatrate ključnim da bi se poruka prenijela na najbolji mogući način? 

Živimo u vremenu u kojem je vizualni sadržaj dominantan u komunikaciji – kako na osobnoj, tako i na poslovnoj razini. Pritom ona mora biti  jasna, relevantna i emocionalno angažirajuća. Kroz storytelling – bilo da je riječ o osobnim pričama, brendovima ili uslugama – važno je stvarati povezanost s publikom na dubljoj razini.

U svijetu prepunom informacija, ljudi nemaju vremena za dugačke i zbunjujuće poruke. Jednostavnost i jasnoća su ključni za učinkovitu komunikaciju. Poruka treba biti izravna i lako razumljiva. Svi elementi – od vizualnog identiteta do teksta – trebaju biti usklađeni u prenošenju iste, jasne poruke.

‘Najmoćniji storytelling je onaj koji izaziva emocije. Ljudi se povezuju s pričama koje izazivaju suosjećanje, inspiraciju, smijeh ili čak tugu, jer emocije stvaraju dugotrajnu memoriju’

Miran Tomičić

Danas, kada svi imaju pristup alatima za stvaranje sadržaja, autentičnost je postala ključni faktor u izgradnji povjerenja i kredibiliteta. Važno je da komunikacija bude iskrena i dosljedna u svim kanalima. Konzistentnost u tonu, vizualima i porukama pomaže u jačanju prepoznatljivosti i stvaranju lojalnosti publike.Vizualni elementi nisu samo ukras, oni su ključni za storytelling. Slike, boje, fontovi, grafike i videozapisi sve su komponente koje omogućuju da poruka bude pamtljiva i angažirajuća. Dobar dizajn je onaj koji ne samo da izgleda lijepo, nego i podržava narativ, poboljšava razumijevanje i poziva na akciju.

Koji su projekti koji vas danas inspiriraju, na čemu trenutačno radite? Za što je specijaliziran vaš studio?

Studio OctopusInk je brand design boutique koji nudi cjelovita rješenja za klijente i njihove brendove. Naš rad uvijek započinje dubinskom analizom, potom definiranjem strategije, da bismo zatim krenuli u proces kreiranja. Za razliku od velikih agencija, imamo posve nišni pristup te se svim svojim snagama, znanjima i vještinama posvećujemo klijentu. Nastojimo odgovoriti na sve njegove potrebe i ponuditi mu ono što mislimo da je najbolje za njega i njegov brend, proizvod ili poslovanje. Ono što na takav način stvorimo, puštamo u život i najčešće to nastavljamo i dalje njegovati. Rezultat je, bez ikakvih se ograda usuđujemo reći – vrhunski dizajn. Umjesto o inspiraciji, radije govorim o motivaciji, a motiviraju me klijenti koji se daju, koji su uključeni u proces i vjeruju u ono što rade. To su klijenti koji nam istovremeno daju veliko povjerenje, ali i ogromnu odgovornost. Tada zajednički stvaramo temelje brenda i/ili proizvoda. To su priče koje čine razliku, priče koje se pamte.